יום שני, 24 בפברואר 2014

יום 17 - טיפים להתנהלות וצמצום תקציב - ילדים ונוער

שלום יקרים,

אנחנו ביום ה-17 ובו טיפים להתנהלות וצמצום תקציב ילדים ונוער.

זוכרים, אנחנו בתוכנית ההבראה, חלק מתוכנית ההבראה זה ללמוד לשמור על כללי הבסיס:

  • לא קונים בתשלומים
  • לומדים לחיות ממה שיש - אם יש קונים אם אין נהיים יצירתיים
  • מגדירים יעדים ובצעדי תינוק נגיע ליעד.
שבוע שעבר פירסמתי רשומה ובה נושאים שונים הקשורים לטיפים והתנהלות עם ילדים. אז אתם מוזמנים לפנות שוב לדף זה.
http://rakefeteconomy.blogspot.co.il/2014/02/6.html

היום אני ארחיב לגבי נוער ונושאים נוספים שאולי לא כיסיתי בילדים.

ילדים


בייביסיטר
העזרו במשפחה, באחים הגדולים. 
יש אירועים שאפשר שרק אחד מבני הזוג ילך.

גנים 
אני יודעת שרובנו רוצים גנים פרטיים, אבל לפעמים דווקא באזור שלכם יש גן עירוני שיש בו גננת טובה ואולי אפילו מספר הילדים לא גדול. שווה לבדוק.

צהרון 
במידה ואתם לא עובדים אפשר לוותר או אפילו להרשם חלקית. 

מוצרים לתינוקות
כמו בכל דבר שקשור לילדים קשה לנו לחשוב שלא ניקנה משהו לילד שלנו. בידקו היטב האם אתם באמת צריכים את המוצר הזה, והאם אפשר להשיג ביד שנייה (שוק יד שנייה של תינוקות מאוד משגשג, מכיוון שהרבה מוצרים הם לתקופה קצרה)

דמי כיס
הגדירו את דמי הכיס שאתם מסוגלים לעמוד בהם. ולמדו את הילדים לנצל בתבונה.
תנו דמי כיס בהתאם לגיל.
במידה והילדים מקבלים מסבא וסבתא באופן קבוע אפשר לוותר על דמי הכיס.

קייטנות
אפשר לארגן קייטנת הורים. קייטנה של 5 ילדים שבה כל יום הורה אחר מארגן את הפעילות.


נוער

חיפשתי ברשת כתבות ומאמרים בתקווה שאני אמצא מטה קסם ובמשפט אחד אוכל לפתור את עניין ההוצאות הכבדות של בני נוער.
ובכן, לא מצאתי.
אז אני חוזרת לשיטה המסורתית, ואיך שאני גדלתי. 
בתור בת נוער אני עבדתי. כשרציתי דברים שמעבר לשגרה (ביגוד מינימלי, ותשלומי בית הספר) הייתי צריכה לעבוד. מגיל 14 אני עובדת. 
יש כמה הנחות שאולי כדאי לנו לבדוק אם הם נכונות (וכמובן שאני חושבת שהן לא)


  • אני לא מוצלח מכיוון שאני לא מסוגל לקנות לילד שלי כל מה שהוא רוצה
  • לכולם יש לתת ורק לנו אין - אז 70% מהמשפחות בארץ נמצאות במינוס בבנק, כנראה שרוב האנשים מסביבכם נמצאים באותה בעיה.
  • הכסף גודל על העצים רק לא על העץ שלנו
  • הילד שלי יהיה יותר שמח ומאושר אם הוא יוכל לקנות מה שהוא רוצה
  • הילד שלי לא יהיה מקובל אם הוא לא יהיה כמו כולם
יש כמה דברים שכדאי לנו לבדוק עם עצמנו, איזה ילד אנחנו רוצים לגדל, וגיל הנעורים זה זמן טוב לפעול ברבדים נוספים עם בן הנוער. לפני כן כדאי שאת אותם דברים נבדוק עם עצמנו, ואיך אנחנו מתנהלים, דוגמא אישית זה הדבר שהכי משפיע.
  • נער/ה יכול להבין את ערך הכסף. אני חושבת שברגע שהילד עובד הוא מבין את ערך הכסף, ואז הוא גם מסוגל להבין (ואם לא אפשר להסביר לו) שבשביל לקנות אייפון חדש אבא/אמא צריכים לעבוד חודש/שבוע שלם בלי להוציא על שום דבר אחר או לא ללכת ללמוד או לא לקנות רכב חדש וכו' (סדרי עדיפויות)
  • נער/ה יכולים להיות מאוד גאים בעצמם על כך שהם רכשו דברים בעצמם מעבודה שלהם. זה מעלה את הערך העצמי והבטחון שהם יכולים לפעול בעולם הגדול בהצלחה.
  • ניתן לנתב את הנערים/ות למקומות ולחברים שעניין הבזבוז לא הופך להיות עניין עיקרי. כמו פעילות בתנועת נוער, התנדבות במד"א או מכבי אש, התנדבות באופן כללי, התמקדות בספורט/כלי נגינה וכו'.
  • הנערים/ות בד"כ אוהבים להשתייך לקבוצה שבה הם לא ירגישו שונים. אז תתאגדו כמה הורים ותיצרו קבוצות כאלו שבהן השיח של ההורים והנוער הוא שיח משותף על אותם דברים ומטרות משותפות - בנושא כלכלת המשפחה.תביאו את הנוער להגיד בעצמם איך הם יכולים לתרום ולהקל, שהם ירגישו שותפים ולא שזה נכפה עליהם או שהם קורבן בסיפור הזה.
  • בדף זה אתם יכולים למצוא דפי הנחיה לפעילויות של מורים לנוער , בסוף הדף יש פעילויות בנושא תקציב. אתם יכולים לעשות זאת עם הנוער שלכם, ואולי אפילו להתארגן מספר הורים ולהעביר זאת לילדים. http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Yam/TromHufshaMorim/AlYesodi/chevraty1.htm
אני חושבת שזה חשוב לכל אדם (מבוגר או נוער) לדעת שכסף זה לא מקור לאושר, והצלחה אפשר להשיג גם בלי כסף.

אז בוא נחשוב על מה בני נוער מוציאים הכי הרבה כסף ושם אפשר להציע ביצירתיות להוציא פחות, או לא להוציא כלל או לעבוד. כמובן שכל ההצעות הללו יכולות להתאים גם לנו כמבוגרים.
כמובן שדרך כל הפעילויות הללו אנו מלמדים את הנוער להיות פעילים ויוזמים למה שהם מכניסים לחיים שלהם. לא לשבת ולחכות שכל הדברים יגיעו אליהם מוכנים ולעוסים, להיות אקטיביים.

ביגוד והנעלה - מותגים עולים הרבה כסף. בסופו של דבר אם מישהו לבוש יפה זה לא משנה אם זה מותג או לא (גם בינינו כמבוגרים), ללמד אותם איך אפשר להתלבש יפה לא ביוקר. לקנות בסופעונה, חנויות יד שניה, מסיבות החלפה עירוניים (שהן בילוי בפני עצמו), לבדוק בארון לפני שקונים.

בילויים - להציע לנוער בילויים שלא עולים הרבה כסף: בילויים בטבע: ים, יער, סרט ופוקפורן אצל חברים, ארוחה משותפת עם חברים, ערב שירים ונגינה, משחק כדורסל/כדורגל/כדורעף, פעילות בקהילה ועוד.

שיעורים פרטיים - אפשר ללמוד להעזר בחברים, ולעזור לחברים (אני חושבת שזה ערך חשוב לדעת שאתה יכול לקבל עזרה ולא רק לקנות אותה ולהכיר במשאבים שיש לך בסביבה שלך - דבר זה מחזק את המקבל ואת הנותן)

חוגים - להתמקד בחוג אחד. אני חושבת שבני הנוער היום לחוצים כמו אנשי עסקים, צריך לדעת לנוח, להרפות ולא לעשות כלום. גם אנחנו ההורים דוחפים אותם קדימה כל הזמן ולפעמים בצורה מוגזמת (יחד עם הדחיפה הזאת בא גם הרצון לקנות ולרכוש)

גאדג'טים - בעניין הזה אני קשוחה, גאדג'טים צריך לקנות מכסף שלך.

טלפון סלולרי - אפשר לקנות טלפונים לא יקרים, תוכניות מוגדרות ללא אפשרות חריגה


וכן, אני יודעת שזה קשה, ועוד אין לי בני נוער ממש בתוך גיל ההתבגרות בבית, אבל כל עניין החינוך וגידול ילדים זהו מסע מפרך, אך מרתק שאת שכרו לא תמיד אנו רואים בשנים שבו אנחנו משקיעים אלא כשהם יוצאים לעולם הגדול.
אז בכל מה שאתם נותנים להם, אומרים להם ועושים להם - תחשבו האם אני עוזר לו להיות אדם חופשי ועצמאי או הפוך. 
כל משפחה לגופה. כל ילד לגופו.

במידה ואתם מוצאים טיפים שהם רלוונטיים לחייכם, רישמו זאת בדף המשימות ותראו אם אתם כבר יכולים לעדכן את התקציב.

מחר נעבור על טיפים של הוצאות כלליות והוצאות תקופתיות.

כבר התחלתם לבנות את התקציב לחודש הבא, אם לא זה הזמן. הנחיות בדף זה - http://rakefeteconomy.blogspot.co.il/2014/02/blog-post_24.html


מוזמנים לשאול שאלות דרך הקבוצה בפייסבוק, ומוזמנים להזמין חברים נוספים - שאלות וחברים עוזרים לעבור את התהליך בצורה יותר נעימה.

חשוב לזכור, אנחנו רק בניסוי, ניסוי של חודש - עוד מספר ימים תוכלו לחזור להתנהלות שהייתם בה עד היום.

רקפת ברגר